Saturday, May 4, 2013

Husin dan 'Seekor' Nuri.

''Kita perlu berbagi tugas. Ini bukan kerja yang mudah!", Husin mendengus. Laut di hadapannya itu sudah tidak dirasakan indahnya. Hari ini hari paling malang untuk mereka berdua, Husin dan Nuri. Nuri pandang Husin dengan kening mengerut yang seolah-olah sudah bersambung. Aneh. 

Kedua-duanya seperti ditampar Dewa Marah. Eh, ini cerita Melayu, bukan cerita dewa-dewa Greek. 

Bila Husin pandang Nuri, Nuri buat-buat pandang tempat lain. Ego. Degil. Lelaki itu seperti tidak puas hati dengan tindakan Nurul tentang isu hari itu. Di kepala otaknya, masih terngiang kata-kata tadi; Kita perlu berbagi tugas!

''Aku tak pernah paksa engkau, perkara ini melibatkan kau dan aku. Aku tak faham kenapa kau tak boleh bertolak ansur. Apasalahnya aku uruskan semua?'' Nuri simbah minyak. Laut dan angin sudah entah ke mana. Petang itu, bukit rendah itu seolah-olah hendak menumpahkan lahar. Pertempuran jiwa dua manusia, sekelilingnya menjadi hambar.

''Kalau engkau buat sendiri, apa kata orang lain?? Semua orang akan bising. Lagipun.. aku..'' Husin terhenti. Nuri pandang Husin lagi sekali menunggu lahar seterusnya keluar.

''Aku pun mahu hubungan kontrak ini berterusan. Macam kau kata semalam, kau juga mahu meneruskan hubungan kontrak ini. Cuma aku ingin ambil peduli tentang semua hal, kau dan aku. Kita''. Ayat Husin mulai perlahan, tidak seperti tadi, marahnya bertebaran di ruang angkasa.

''Bagi aku, semua berakhir. Kau sudah dapat apa yang kau mahu. Dan aku sendiri sudah berjaya dapatkan semua. Untuk apa lagi kita teruskan, buang masa okay.'' Nuri kejam, hati Husin parah. Minta diselamatkan. Nuri pujuklah hati, marilah bercinta, kata Husin di dalam hati.

Nuri pergi, hilang dalam hujan petang itu. Husin raup wajahnya yang terkena oleh tempias air dari langit. Dia sudah jatuh cinta dengan Nuri. Nuri pandai berlakon, mengalahkan pelakon terkenal. Cinta membunuh jiwa lelaki Husin. Husin mahu permainan baru. 

Husin mahu tawan hati Nuri.

________________________________________________________

Nuri cepat-cepat melangkah. Bodoh punya lelaki, getus hati kecil Nuri. Ini semua kerja kontrak. Kerja yang ada tarikh akhir. Semua hampir berakhir, kenapa peringkat terakhir ini Husin tiba-tiba khianat? Tiba-tiba cakap soal KITA? KITA? Nuri mahu muntah.

Nuri, seorang perempuan. Burung yang liar. Sukar ditangkap. Tapi paling senang jatuh cinta. Itu profil dulu, dia kata dia sudah berubah menjadi keras hati setelah ditinggalkan kekasih celaka. Bertemu Husin ialah kebetulan, tetapi disudahi dengan hari yang malang.

No comments: